GPS op de fiets Heeft de fietser iets aan een GPS-apparaatje op zijn fiets, vergelijkbaar met de “TomTom” voor auto’s en motoren? Dat hangt ervan af. Fietst U veel langs knooppuntenroutes of lange afstandfietsroutes (LF-routes), dan kunt U ook al veel gemak hebben van de diverse (gratis) fietsrouteplanners op Internet. Zie daarvoor mijn weblog van juli 2010. Fietst U echter veel in onbekend gebied met beperkte bewegwijzering dan kunt U veel plezier hebben van een GPS-apparaatje op Uw stuur. Er zijn grofweg twee principes:
Zoals dat ook voor auto-GPS het geval is, heb je het meest aan navigatie in steden en andere plekken met veel wegen en straten dicht bij elkaar. Tracks en Routes kun je thuis zelf op de daarvoor aangeschafte computerkaart “uitstippelen” of kant en klaar van Internet downloaden. Kijk voor tracks en routes bijvoorbeeld op: http://gpstracks.nl of op: http://www.fietsen.123.nl (en natuurlijk ook op mijn eigen site: www.raymondoostwegel.nl ). Informatie over fiets-GPS-apparatuur vindt U op: http://www.gps.nl of op: http://www.bever.nl . Tegenwoordig zijn ook al veel mobiele telefoons uitgerust met een GPS-navigatiefunctie. Een degelijke bevestiging op een fietsstuur is op dit moment nog een probleem, maar dat zal binnenkort ongetwijfeld ook tot het verleden behoren. Tot slot: als fietser heb je voldoende aan een TRACK, een ROUTE (met navigatie) is slechts zelden nodig en leidt bovendien veel meer de aandacht af door de frequente meldingen bij richtingverandering. Daarbij kost het navigeren veel rekencapaciteit, waardoor de batterijen sneller leeg raken. Op reis is het ’t handigst met oplaadbare batterijen te werken en een oplader mee te nemen, want meestal moeten die na één dag al weer opgeladen worden. Raymond Oostwegel, september 2010 |