Het Heuvelland in opstand
(met fietsroute)
“Zuid-Limburg,
je zal er maar wonen” was jaren geleden de licht satirische
slogan om nieuwe bewoners naar onze regio te lokken.
Nu heeft
die zin een dubbele lading gekregen want veel Zuid-Limburgers
ervaren hoe langer hoe meer overlast van het toerisme. En dat is
door de coronapandemie alleen maar erger geworden. Sommigen hebben
zelfs spijt dat ze in het weekend in Zuid-Limburg wonen.
Er
wordt veel geklaagd over de toegenomen drukte van vooral
gemotoriseerd verkeer en groepen wielrenners, maar bovenaan de
lijst staat de lawaaioverlast van met name racemotoren. Sommige
eigenaren daarvan veranderen moedwillig de uitlaat om nog meer
decibellen te kunnen produceren. Hoe meer geluid hoe stoerder
geldt er kennelijk in deze groep “macho’s”.
Omdat het
tijdens corona moeilijker was om dergelijke tochten in het
buitenland te organiseren kwamen er ook meer autorally's,
oldtimertochten en ritten op antieke brommers, motoren, tractoren
en oude legervoertuigen naar Zuid-Limburg. Allemaal voertuigen die
door hun oude motortypes ook nog eens extra vervuilend zijn voor
mens en milieu.
Wat
is hier tegen te doen om zowel bewoners als ondernemers in het
toerisme tevreden te stellen? Geen gemakkelijke opgave!
Maar
allerlei groeperingen hebben zich over de problematiek gebogen en
proberen voor de nabije toekomst met oplossingen te komen.
Als
voorbeelden noem ik:
– De zogenaamde Lijn
50-gemeenten (gelegen aan de oude buslijn 50) t.w.
Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals. Zij proberen onderling
beter samen te werken om de genoemde problemen het hoofd te
bieden.
– Een
groot samenwerkingsverband van organisaties die een relatie met
verkeersveiligheid of fietsen hebben (waaraan ikzelf deelneem
namens de
Fietsersbond Maastricht en Heuvelland).
Daaruit
is de campagne #Samenopweg voortgekomen, kijk daarvoor op:
https://www.limburgcycling.com/actueel/samenopweg-campagne-van-start/pagina/2/
– Zuid-Limburg
Bereikbaar
– Visit
Zuid-Limburg (de vroegere VVV)
– Digitale
werkgroepen
Het
een en ander heeft al geresulteerd in het rapport “Verantwoord
op Weg” met veel aanbevelingen van gedragsbeïnvloeding tot het
in het weekend afsluiten van bepaalde wegen voor motoren
bijvoorbeeld. Ook strengere handhaving is een veel gehoorde
oplossingsrichting.
Daarnaast
wordt er nagedacht over een betere spreiding van met name het
fietsverkeer. Dat wil men bereiken door een aantal fietsroutes
buiten de drukke gebieden van het Heuvelland meer onder de
aandacht te brengen.
Dit is een voorbeeld van zo’n route
voor racefietsers die graag in Zuid-Limburg willen klimmen en die
buiten het Heuvelland
loopt:
https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/4651977/racefietsroute/zuidlus-ons-toertocht
Maar ook door het uitbreiden van de infrastructuur wil
men een betere spreiding bereiken.
Dat komt voor fietsers
neer op het aanleggen van meer vrijliggende fietspaden maar ook op
het uitbreiden van het Fietsknooppuntennetwerk in Zuid-Limburg.
Het is namelijk gebleken dat met name fietstoeristen die hier
onbekend zijn “blindelings” vertrouwen op dit
bewegwijzeringssysteem. Een uitbreiding daarvan brengt dus vanzelf
een betere spreiding met zich mee.
Hopelijk
gaan al die genoemde maatregelen uiteindelijk leiden tot een
situatie waarin – zonder sarcasme – geldt: “Zuid-Limburg, je
zal er maar wonen”.
Raymond
Oostwegel
Augustus 2021
|