Een droom van een fietsroute door het
Geuldal
Ik heb in mijn jeugd in Houthem-St.Gerlach gewoond. De laatste klas van de lagere
school en de zes klassen van het gymnasium heb ik in Maastricht gevolgd. Ik
heb dus zeven jaar op en neer gereisd tussen Houthem
en Maastricht. In de winter ging dat met de trein, maar van april tot
november op de fiets.
Na vier jaar met een zware boekentas achterop de Geulhemerberg
beklommen te hebben had ik (en vooral mijn fietsmaatje) er een beetje genoeg
van. De laatste drie jaar fietsten we het weggetje langs de Geul, langs de
groeve Curfs, “De Nachtegaal” en dan
via Rothem naar Maastricht. Dat was een beetje om
maar wel een stuk vlakker en uiteindelijk ook sneller dan de route over Berg
en Terblijt.
Wat me uit die tijd bij is gebleven is de prachtige natuur waar je vanaf Geulhem tot Rothem doorheen
fietste. Eerst langs de Geul zelf, later langs een molentak die naar de
voormalige Oliemolen leidt. Rechts het kabbelende water en de uitgestrekte
weilanden, links de mooie hellingbossen (“De Dellen”).
Van het voorjaar tot de herfst heb ik er al fietsend vaak genoten. Later is
het weggetje vanaf “De Nachtegaal” tot Rothem
geasfalteerd en nu is deze route ook opgenomen in het Zuid-Limburgse
Fietsknooppuntennetwerk.
Mede daardoor is het een geliefd traject geworden, zowel bij recreanten,
racefietsers als scholieren.
Het is jammer dat het mooie stuk maar zo
kort is, vanaf Maastricht kun je via de Molenweg heel relaxt fietsen tot Geulhem. Van daar af moet je naar de kern van Houthem en je route door het Geuldal vervolgen via de
drukke voormalige Provinciale weg en het centrum van Valkenburg.
Gelukkig is er vanuit een samenwerkingsproject van de gemeenten Maastricht, Meerssen en Valkenburg een plan ontwikkeld
om een doorgaande fietsroute aan te leggen tussen Maastricht en Gulpen, die
zo dicht mogelijk langs de Geul loopt (zie: www.gomv.nl).
Om conflicten met wandelaars te vermijden
moeten tussen Geulhem en Valkenburg en tussen
Valkenburg en Schin op Geul twee korte “bypasses”
voor fietsers aangelegd worden. De natuurorganisaties door wiens
gebied deze bypasses aangelegd moeten worden hebben nog wat bezwaren, maar
die zijn volgens mij in goed overleg oplosbaar.
Als alles meezit kan er binnenkort een van de
mooiste fietsroutes van Nederland aangelegd worden. Niet zozeer geschikt voor
racefietsers maar des te meer voor recreanten en scholieren. Het is voor hen
niet alleen een prachtige maar ook veilige fietsroute en dat kan van
het huidige tracé zeker niet gezegd worden.
Ook uit toeristisch oogpunt wordt dit een belangrijke verbinding tussen de
Maastrichtse Landgoederenzone en het Geuldal.
Ik hoop van harte dat alle betrokken
instanties het binnenkort eens kunnen worden en dat mijn (jongens)droom
gerealiseerd wordt.
Raymond Oostwegel
Augustus 2012
|