Is de E-fiets uitontwikkeld? Een jaar of wat geleden zou je dat nog kunnen denken. Verbeteringen hadden vooral betrekking op de displays: nog meer functies en nog duidelijker. Of op de motor: krachtiger en efficiënter. Ook bij de accu’s werden nog kleine stappen voorwaarts gezet: hogere capaciteit en lager gewicht. De ontwikkelaars hebben de afgelopen tijd echter niet stilgezeten. Naast bovengenoemde productverbeteringen zijn er nu twee belangrijke vernieuwingen op de markt gekomen:
Voor gewone fietsen trapt deze naaf (met een gewicht van 2,5 kg) nog te zwaar, maar voor E-fietsen is dit dus een ideale verbetering.
Met de komst van de Nuvincinaaf en de efficiëntere middenmotor lijkt de ideale E-fiets geboren. Nu nog een lichtere accu met meer capaciteit en vooral een langere levensduur. Die laatste wensen m.b.t. de accu zijn niet alleen van belang voor de E-fiets maar ook voor de elektrische auto-industrie. Dus die ontwikkeling is ook een kwestie van tijd. Mijn advies is dus: ga vooral fietsen en als dat te zwaar wordt, koop een fiets met elektrische trapondersteuning, een E-fiets. Meer informatie staat ook te lezen in mijn weblog van mei 2011 (kijk op: www.raymondoostwegel.nl/weblog0511.htm) en in die van maart 2013 (kijk daarvoor op: www.raymondoostwegel.nl/weblog0313.htm). De laatste test van E-fietsen van de Fietsersbond in samenwerking met de Consumentenbond vind je op: http://www.fietsersbond.nl/elektrische-fietsentest-2014#.U2FYJ6YRrFU. Raymond Oostwegel mei 2014 |