De Swapfiets
Het kan niemand in Maastricht ontgaan zijn: de steeds maar
toenemende aantallen omafietsen met een blauwe voorband. Je ziet
ze overal rijden of op straat staan.
Ik heb het hier over de
“Swapfiets”, letterlijk de wisselfiets en toch is het geen
soort “Wittefietsenplan”. Je moet die Swapfiets namelijk
persoonlijk huren.
Het is een slim concept dat opgezet is
door twee afgestudeerde studenten aan de TU van Delft.
Het
draait allemaal om het moderne woord “ontzorgen”.
Veel
studenten, of hun ouders, hebben tegenwoordig geld genoeg en
weinig interesse in fietstechniek en al helemaal niet in onderhoud
of reparaties.
Daar heeft dit verhuursysteem heel handig op
ingespeeld, want studenten waren de eerste doelgroep.
Voor €
12,00 per maand kunnen zij het basismodel huren, dat is
“hufterproof”, zonder versnellingen en met een terugtraprem.
Alle Swapfietsen zijn voorzien van de “iconische” blauwe
voorband en van de innovatieve fietsverlichting “Reelight”.
Die werkt zonder batterijen of dynamo maar op inductie (magneetjes
tussen de spaken gaan wrijvingsloos langs het vóór- en
achterlampje waarin ledlampjes zitten).
€ 12,00
lijkt weinig, zeker in vergelijking met het gewone dagtarief voor
een huurfiets, dat is vaak niet veel minder en dus maar voor één
dag. Toch kost zo’n fiets op jaarbasis een bedrag waarvoor je
ook een prima tweedehandsje kunt kopen, maar ja, dan heb je
natuurlijk wel alle zorgen.
En de huurder krijgt voor dat
bedrag wel veel terug: de garantie dat je altijd binnen één dag
over een functionerende fiets kunt beschikken, mocht er iets kapot
gaan of haperen. Deze wisselfiets wordt bezorgd waar je hem
(binnen de stadsgrenzen) hebben wil en ook een lekke band wordt
ter plekke gratis gerepareerd.
Zelfs te zachte banden worden
voor je opgepompt als je dat zelf niet kunt (ja, die mensen
bestaan!) of geen fietspomp hebt.
Toch zitter er ook “haken en ogen” aan dit verhuursysteem:
Als je fiets gestolen wordt, ook al is die met de
bijgeleverde ketting ergens aan vastgelegd, dan ben je € 40,00
aan eigen risico kwijt. Als je het sleuteltje van die ketting niet
kunt tonen kost dat € 100,00 en als je hem even helemaal
vergeten was af te sluiten zelfs € 350,00.
Van een
gebruiker hoorde ik dat er toch ook een eigen bijdrage op sommige
reparaties in rekening gebracht wordt, bijvoorbeeld als het
mankement is veroorzaakt “anders dan is te verwachten door
normaal gebruik”, een rekbaar begrip natuurlijk.
Ook schade
die veroorzaakt is door derden zijn voor rekening van de huurder,
als die derde niet is te achterhalen (bijvoorbeeld: je vind je
fiets in het rek terug met een krom voorwiel). *)
Maar
het beste bewijs dat de Swapfiets in een behoefte voorziet is
natuurlijk het overal op straat zichtbare succes. Er
rijden er nu al 3600 in Maastricht rond (april 2019).
Voor
niet-studenten wordt € 15,00 per maand aan huur in rekening
gebracht en de eerste senior op zo‘n fiets heb ik al zien
rondrijden.
Met
name voor buitenlandse studenten die hier maar beperkte tijd
verblijven is het natuurlijk een grote uitkomst. Het
voordeel voor Maastricht is dat er in de toekomst waarschijnlijk
veel minder weesfietsen op straat zullen achterblijven en dat het
aantal fietsers dat ‘s avonds zonder licht rijdt ook flink zal
afnamen, want die Reelights op de Swapfietsen werken altijd.
Kijk
voor meer informatie ook maar eens op www.swapfiets.nl
dan begrijp je waarom die
studentenfietsen met hun voorband het straatbeeld blauw gaan
kleuren.
Ook een vorm van “meer blauw op straat”…
Raymond
Oostwegel
April 2019
_____________________
*) Kijk
voor de uitgebreide Algemene voorwaarden op:
https://swapfiets.nl/terms/
|